Please Click Here!!!TQ

Tuesday, December 21, 2010

Kenapa Kita Perlu Balik Kerja Awal

Just nak share dengan readers....
i've got this story from 1 of my friends...
touching nye bila baca....

"Baca pelan- pelan Dan penuh penghayatan.

Aku terlanggar seorang asing semasa berjalan,
"Oh maafkan saya, saya tak perasan"
Katanya "Maafkan saya juga,
Saya tak nampak saudara"
Kami amat bersopan Dan sa lin g menghormati,
Kami sa lin g melambai Sam bil berlalu pergi,
Tetapi di rumah lain pula ceritanya,
Bagaimana Kita melayan orang tersayang, tua Dan muda,
Lewat petang, tika memasak makan malam,
Anak lelaki kecilku berdiri di dapur secara diam-diam,
Bila berpaling aku hampir melanggarnya jatuh,
Jerkahku, "Jangan buat kacau di sini, pergi main jauh-jauh"
Dia berlalu pergi, hatinya hancur luluh Dan beku,
Aku tak sedar, bertapa kasarnya kata-kataku,
Sedangku berbaring di katil mendengar musik,
Terdengar suara halus datang membisik,
"Bila ber Sama orang tak dikenali,
Begitu bersopan Dan merendah diri,
Tetapi ahli keluarga tersayang, sering dimarah Dan dicaci",
"Cubalah kau pergi lihat di lantai dapur,
Kan kau temui bunga-bungaan berterabur",
"Itu adalah bunga-bunga dibawanya untuk kamu,
Dia memetiknya sendiri, kuning, biru Dan unggu",
"Dia berdiri senyap agar jadi kejutan buat kamu,
Kamu tak pernah sedar airmatanya yang datang bertamu",
Pada tika ini, aku merasa amat kecil sekali,
Airmataku mencurah ibarat air di kali,
Senyap-senyap Ku kebiliknya, Dan melutut di katil,
"Bangunlah, anakku, bangunlah si kecil"
"Apakah bunga-bunga ini dipetik untuk mak?
Dia tersenyum, "Adik terjumpanya belakang rumah di semak"
"Adik memetiknya kerana IA cantik seperti ibu,
Ibu tentu suka terutama yang unggu,
"Maafkan ibu, atas sikap ibu Hari ini,
Ibu tak harus menjerkah kamu, sebegini,
Katanya,"Oh, ibu, itu tak mengapa,
Saya tetap sayang ibu melebihi segala,
Bisikku, "Anakku, ibu pun sayang kamu,
Dan ibu suka bunga itu, terutama yang unggu,
FAMILY
Adakah kamu sedar, sekiranya Kita mati Hari ini,
Syarikat tempat Kita berkerja akan senang-senang mendapat pengganti,
Dalam hanya beberapa Hari?
Tetapi keluarga yang Kita tinggalkan,
Akan merasa kehilangan Kita sepanjang hayat.
Dan sedarlah, sekiranya Kita menghabiskan masa Kita kepada kerja,
Melebihi keluarga Kita, adalah merupakan suatu pelaburan yang tidak Bijak.
Bukankah begitu?
Jadi apakah maksud yang tersirat?
Tahukah anda makna "FAMILY"?
FAMILY = (F)ATHER (A)ND (M)OTHER (I) (L)OVE (Y)OU
" HARGAILAH KELUARGA ANDA LEBIH DR SEGALANYA "

teringat bila dok marah Amirah...
disebabkan baru balik kerja...
kepenatan..then the kids buat perangai..pastu dgn rumah
bersepah...and byk plak house chores yang nak buat...
erm...memang senang sangat nak
naik darah...tapi bila nak marah tu...biasanya saya akan istighfar byk2x...
terus x jadi nak marah...insyaallah...:)
kesian kat anak2x kita...diorg lebih byk bersama
dengan babysitter...sbb parents bekerja....
and masa kita bersama diorg adalah selepas
habis bekerja...and it was few hours b'4 their bedtime...
so, every minutes is our precious time with the kids...
and weekend should be our quality time with the kids.....


3 comments:

... said...

as salam..
ziarah :)
oo.rasanya entri ni tahun 2003 ni. kat blog akusiperapu.wordpress

apa2 pun, syukran kak :) mengingatkan kembali kepada entri ni.
tapi belum kawen.jadi, tak mengapa lagi :)

ieda said...

aduhhh
touching lah dikk huhuhu

Iela Fazielah said...

salam ziarah kembali... salam ukhwah... bc cerita ni mmg menyedarkan kita.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...